[comp.sys.amiga] Amiga User Net

tmpspa@eua4.ericsson.se (Stefan Parmark) (07/05/88)

To all Swedish Amiga users:  /  Till alla svenska Amiga-anv{ndare:

Jag heter Stefan Parmark och {r ordf|rande i MAF (Malm|hus Amiga
F|rening). Jag och n}gra andra Amiga-{gare har diskuterat behovet av
att kunna f} hj{lp med problem p} Amigan p} ett organiserat s{tt.

Vi hade t{nkt oss ett rikst{ckande n{t av databaser. F}r man n}got
problem s} ringer man upp databasen och skriver ett inl{gg om det.
Med j{mna mellanrum ringer sedan databaserna upp varandra och utbyter
meddelanden. Om man f}r syn p} ett problem som man k{nner till n}got
om s} kan man svara avs{ndaren. N{tet kommer mycket att likna UseNet,
men {r till enbart f|r Amiga-anv{ndare, och ska ha en seri|s inriktning,
dvs. inget programbyte eller liknande. N{tet ska vara till f|r b}de
nyb|rjare och mer avancerade.

N{tet ska helst anslutas till andra datan{t, s} att utbyte med dem
ocks} kan ske. M|jligheter till detta har dock inte unders|kts
{nnu.

Jag har diskuterat detta med SUGA's (Swedish User Group of Amiga)
ordf|rande Erik Lundevall, samt en del databutiker, och de {r
intresserade av detta. Id`n {r fortfarande ganska nykl{ckt
och det vore d{rf|r intressant att f} veta hur ni andra tycker
detta skall l{ggas upp.

Det kommer att beh|vas ett antal databaser, programvara och folk f|r
att bygga upp ett s}dant n{t. Alla f|retag som bidrar kommer givetvis
att f} utnyttja n{tet.

F|r att diskutera detta har vi prelimin{rt planerat ett m|te i
Stockholm l|rdagen den 16 maj 1988, lokal best{ms senare. N{tet ska
dock inte bara vara n}got f|r Stockholmare, utan f|r alla svenska
Amiga-{gare. Jag ser d{rf|r g{rna att {ven ni som inte har m|jlighet
att ta er till Stockholm kontaktar mig och bildar egna grupper,
d{r ni diskuterar era f|rslag, och sedan informerar oss.

[r du intresserad s} skicka ett mail till mig med ditt namn och
UseNet-adress, s} att jag kan kontakta dig. Har du n}gra id`er
eller funderingar om detta s} {r jag tacksam om du skriver dem
i samma mail. Jag {r ocks} mycket tacksam om systemoperat|rer och
n{tansvariga tar kontakt med mig f|r att diskutera eventuell anslutning.

tmpspa@eua4.ericsson.se
Stefan Parmark, Ellemtel, Stockholm, Sweden
                MAF, Malm|, Sweden

tmpspa@eua4.ericsson.se (Stefan Parmark) (07/05/88)

To all non-Swedish Amiga users:

My name is Stefan Parmark and I am the president of MAF (Malm|hus Amiga
F|rening). I and some other Amiga users have been discussing the need
to receive help with Amiga problems in an organized way.

What we had in mind was a country-wide net of BBS's. If you have a
problem you call the BBS and write a message about it. The BBS's
called each other regularly to exchange messages. If you find a
problem you know something about you can send an answer. The net
will be very like UseNet, but exists only for Amiga users, and it will
NOT be used for games, program exchange and things connected to
computer piracy.

The net is intended to be connected to other computer networks, thus
enabling communicating with them. Possibilities for this has not yet
been investigated.

I have been discussing this with SUGA's (Swedish User Group of Amiga)
president Erik Lundevall and a few computer stores, and they have
shown interest in this. The idea is still very new and I am very
interested in knowing what you think about this and how it shall
be organized.

A number of BBS's, software and people will be needed to start a net
like this. All companies which contribute will of course be able to
use the net.

In order to discuss this we (that means I) have preliminary planned a
meating in Stockholm on May 16 1988, which is a Saturday. The location
has not been set yet. The net is not supposed to be only for Stock-
holmers, but for all Swedish Amiga users. I want you, who cannot attend
at our meating in Stockholm, to contact me and create your own groups,
to discuss your suggestions and then inform us.

If you are interested, please send me a mail with your name and UseNet
address, so I can reach you. Should you have any ideas, suggestions or
questions, write them down and send it in the same mail. I will also
be very grateful if sysop's and net 'conductors' contact me to
discuss an eventual connection.

egranthm@jackson.UUCP (Ewan Grantham) (07/07/88)

In article <1641@erix.UUCP>, tmpspa@eua4.ericsson.se (Stefan Parmark) writes:
:> To all Swedish Amiga users:  /  Till alla svenska Amiga-anv{ndare:
:>
:> Jag heter Stefan Parmark och {r ordf|rande i MAF (Malm|hus Amiga
:> F|rening). Jag och n}gra andra Amiga-{gare har diskuterat behovet av
:> att kunna f} hj{lp med problem p} Amigan p} ett organiserat s{tt.
:>

> Stefan Parmark, Ellemtel, Stockholm, Sweden
>                 MAF, Malm|, Sweden

OK, so what is the command in vnews for decoding this? I tried 'D', but it
didn't look any better...

(Major :-) in case you're not sure...)

--
Ewan Grantham    (601) 354-6454 ext.358
...!uunet!nuchat!amyerg!egranthm or

ewhac@well.UUCP (Leo 'Bols Ewhac' Schwab) (07/08/88)

> [...]
>Jag heter Stefan Parmark och {r ordf|rande i MAF (Malm|hus Amiga
>att kunna f} hj{lp med problem p} Amigan p} ett organiserat s{tt.

	Hey, guy.  I ran this through rot13, but it didn't help.  What
cipher are you using?

[ For dem dat needs it:			:-) :-) :-) ;-) ]
_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Leo L. Schwab -- The Guy in The Cape	INET: well!ewhac@ucbvax.Berkeley.EDU
 \_ -_		Recumbent Bikes:	UUCP: pacbell > !{well,unicom}!ewhac
O----^o	      The Only Way To Fly.	      hplabs / (pronounced "AE-wack")
"Hmm, you're right.  Air is made up of suspended meat loaf."  -- Josh Siegel

tope@enea.se (Tommy Petersson) (07/08/88)

>Stockholm l|rdagen den 16 maj 1988, lokal best{ms senare. N{tet ska

Det verkar ha tagit relativt l}ng tid f|r meddelandet att komma fram
till UseNet... :-)

Id`n verkar inte s} dum, dock kan jag inte st} till tj{nst med n}gon
hj{lp.